Arshia Tousi, deltagare i RePro 2024
Varför sökte du dig till RePro?
– Jag jobbar som projektrådgivare på EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak på Tillväxtverket. Jag sökte mig till RePro för att utveckla mina färdigheter inom processledning. Många av mina kollegor hade gått utbildningen tidigare och rekommenderade den varmt. Det faktum att deltagarna representerade olika instanser inom regionen var särskilt attraktivt. Det skulle ge mig möjlighet att lära av andra och få nya perspektiv på mitt eget arbete.
Vilka var dina viktigaste lärdomar från RePro?
– RePro gav mig en djupare förståelse för både mina egna och andras arbetssätt. De öppna diskussionerna med andra deltagare var särskilt värdefulla. Att få reflektera över och sätta ord på mina egna processer, och sedan se dem utifrån, var en mycket lärorik upplevelse. Den familjära och trygga atmosfären bidrog också till en stimulerande och inspirerande lärmiljö.
Vilken nytta har du av utbildningen i ditt dagliga arbete?
– RePro har haft en betydande positiv inverkan på mitt dagliga arbete. En av de viktigaste lärdomarna är insikten om att olika personer drivs av olika motivationsfaktorer. Vissa är mer riskbenägna och ser potential där andra ser hinder. Genom att förstå dessa skillnader har jag fått en bättre självinsikt och lärt mig att anpassa mitt arbetssätt och kommunikation till olika individer och situationer. Jag tror att denna självkännedom är avgörande för alla som arbetar med människor.
Vad skulle du säga är det viktigaste för ett lyckat processledarskap?
– För mig är empati och förståelse för mottagarens perspektiv grundläggande för ett framgångsrikt processledarskap. Genom att sätta sig in i den andres situation och behov skapar man en stark grund för förtroende och samarbete. Utan förtroende är det svårt att driva processer framåt.
Att sträva efter en win-win-situation för alla berörda parter är också avgörande. När alla känner sig delaktiga och ser värdet av processen blir det lättare att nå konsensus, även i känsliga frågor som budget och resurser.