Mait Walderlo, deltagare i RePro: Jag känner mig tryggare i att saker får ta tid
Du kommer väl ihåg Mait Walderlo, som i två tidigare artiklar delat med sig av tankar och reflektioner under RePro-utbildningen. Nu har det gått några månader sedan avslutad utbildning. Vad är det viktigaste hon tagit med sig? Gör hon något annorlunda idag och i så fall vad? Läs intervjun med Mait här
Hej Mait! Du avslutade RePro innan sommar. Vad är det viktigaste du tar med dig därifrån?
– Att vara processledare är ett komplext uppdrag med många olika – ibland oförenliga – förutsättningar. Det kräver en noggrann process av lyssnande och lyhördhet och det redskap som följt med mig under hela utbildningen är modellen med samhandlingstrappan som tydliggör de olika stegen i processledning med flera parter: Samtal, samsyn, samverkan, samhandling. Jag har fört till ett ytterligare begrepp som jag fått till mig på annat håll: Samkunskapande – som jag tycker tillför ytterligare en dimension. Överhuvudtaget har vi genom RePro fått med oss många bra redskap och verktyg att använda för att föra processer framåt och för att analysera vad som är kärnan och viktigt och värt att fokusera på. Vi har fått insikter både när det gäller intressenters agerande och behov samt oss själva som ledare och vilka egenskaper, drivkrafter och kvaliteter som driver, leder och präglar oss i vårt ledarskap. En röd tråd genom hela utbildningen har varit tid för egen reflektion samt samtal och erfarenhetsutbyte med kursdeltagarna. Inte minst samtalet med kursdeltagarna har varit lärande och gett insikter om gemensamma dilemman, frågor och förutsättningar oavsett verksamhet.
Är det något du gör annorlunda idag jämfört med tidigare?
– Jag känner mig tryggare i att saker får ta tid och att jag inte alltid själv kan påverka och styra riktning och resultat. På det sättet har den egna pressen på mig själv att leverera resultat minskat. Nu är fokus mer att samordna intressenter och parter i en helhetsträvan i en gemensam riktning mot uppsatta mål. Jag tänker väldigt ofta på samhandlingstrappan och försöker även använda andra redskap från kursen i relevanta situationer.
Är det något under utbildningen som har överraskat dig?
– Nej, inte direkt överraskat mig, men jag har fått en förstärkt känsla av att regionala processer är komplexa att driva. Det är både kursinnehållet i sig och dialogen med kursdeltagarna som förmedlat detta. Det innebär dock inte att jag har fått en känsla av ”omöjlighet” utan mera att jag tillägnat mig tryggheten och vissheten att vila i den erfarenheten. Saker tar ett par steg framåt och sen ibland ett steg bakåt, eller två, och plötsligt är man på ruta ett igen! Det är bra att ha förmåga att ta nya tag, att inte misströsta och att se positivt på möjligheternas riktning!
Vilken betydelse har gruppen haft för dig och din process?
– Gruppen har haft en väldigt stor betydelse på olika sätt. Dels att erbjuda en trygg omgivning att samtala i – det märktes redan första kurstillfället. Sedan har alla kursdeltagares erfarenheter, kompetens- och sakområden samt viljan att dela med sig bidragit till hela gruppens lärande, såväl individuellt som kollektivt. Naturligtvis har de enskilda kursdeltagarna och gruppen som helhet bidragit till detta, men jag vill absolut lyfta fram kursledarnas sätt att förmedla gedigen erfarenhet och kompetens samt deras lugna och trygga sätt att leda arbetet. Kursledarnas sätt att leda oss genom utbildningen har i sin helhet varit en studie i att leda och arbeta md människor – ett slags double loop learning för oss deltagare i utbildningen. Att lära sig att leda processer genom att själv delta i och bli ledd i en lärandeprocess. Kursdeltagarna utgör ju dessutom nu, efter avslutad kurs, ett gediget nätverk över hela Sverige.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att gå RePro men som ännu inte tagit steget?
– Jag vill absolut rekommendera att gå utbildningen. Det är också väldigt bra om man har något pågående case eller process som passar att applicera utbildningens olika delar på. Identifieringen och jämförelsen med den egna verksamheten och de pågående processerna på hemmaplan är en viktig förutsättning för att lära och ta till sig utbildningen.